amerigo
over de kunsten, reizen & boeken by Erwin Nas
9076392218

De Bhagavad Gita

Boek 2 - een vertaling met commentaar

Het tweede boek neemt de draad van het verhaal op met Shri Krishna die Arjuna uit zijn droom helpt. De droom van Arjuna houdt in dat hij zijn kosmische functie vergeet vanwege zijn gehechtheid en loyaliteit jegens zijn bloedverwanten.

In deze beperkte visie ziet Arjuna niet langer zijn grotere verantwoordelijkheid als beschermer van het geheel. Zijn ‘probleem’ is van sociale, morele en ethische aard en is relatief en veranderlijk maar daarom niet minder actueel!

Dharma, juiste handeling, heeft echter een absolute kwaliteit die nimmer uit het oog mag worden verloren omdat de mens dan zijn verankering verliest en, zoals Arjuna ondervond, speelbal wordt van de omstandigheden.

Arjuna is nog niet tot de rijpheid van wijsheid gekomen, die hem inzicht zal geven in de ware aard van het grote drama dat schepping heet. Demonische en goddelijke krachten zullen het binnen de schepping altijd met elkaar aan de stok krijgen. Vroeg of laat zal er een ontlading plaatsvinden.

Op de cruciale momenten worden deze spanningvelden meestal met een bezoek vereerd van een van de incarnaties van God zelf zoals Shrî Krishna als incarnatie van Vishnu.

Deze serie van een vertaling met commentaar van de Bhagavad Gîtâ zal in 18 delen verschijnen. Het project is een initiatief van Lambčrt de Kwant. Hij bracht een groep geďnteresseerden bijeen onder redactie van Paul G. van Oyen. De belangstelling gaat uit naar de levende woorden van Shrî Krishna in de leefwereld van het derde millennium na Christus.

Paul van Oyen -1944- is bekend als auteur en vertaler op het gebied van davit vedanta en de gnostiek. Zijn werken worden uitgegeven door Conversion Productions. Hij is nauw verbonden met de Shankara-traditie van Shringeri Pîtham in Zuid India.
Paul van Oyen
paperback
125 blz
9076392218
conversion
prijsindicatie € 9,95
Erwin Nas - kunst, cultuur & reizen - amerigo, 2017